Jag borde inte sitta här och skriva. Egentligen borde jag lägga en massa fokus på skolan och börja skriva på min inlämningsuppgift. Men jag har inte lust med det alls.
Jag valde att läsa biologi A, mest för min egen skull då jag egentligen inte behöver den kursen alls. Men eftersom att jag har ett intresse för det ämnet så valde jag ändå att läsa den. Kanske inte så klokt så här i efterhand?
Jag gillar inte kursen alls, speciellt inte eftersom att kurslitteraturen är superknepig. Boken använder sig av fikonspråket som finns inom sjukvården och det är inte det lättaste alla gånger att hålla isär alla ord och dess betydelser. En av mina uppgifter är att räkna ut vad det blir för mutation i kroppen om Gen A istället blir Gen T. Hur i allsin dar ska jag veta det?!

Det är dessutom internationella kvinnodagen idag.
Bara ett litet tips till alla er kvinnor där ute. Ni är väl fullt medvetna om att vi kvinnor, rent genetiskt sett, är det starkare könet?
(I alla fall vad gäller sjukdomar som sätter sig på könskromosomerna)
Vi har XX-kromosomer, medan männen har XY-kromosomer.

Ett exempel:
Det finns en sjukdom som heter, könsbunden iktyos. Den drabbar bara pojkar. Därför att den skadade genen sätter sig på X-kromosomen. Eftersom att vi kvinnor har två sådana så ”rättar” den andra X-kromosomen till det. Men männen har bara en X-kromosom och då bryter sjukdomen ut hos dem.